2.8 Řešení účetních situací
1. Řešení přeplatků došlých a vystavených faktur
Systém vám neumožní zaplatit fakturu na větší částku, případně
zaplatit faktur vícekrát. Pokud se tato platba skutečně stane,
je třeba toto považovat za pochybení platby partnera a účtovat:
a) přeplatky vystavených faktur účtovat závazek vůči partnerovi
a řešit jejich vrácení 2xx / 325, 379
b) přeplatky došlých faktur - nemělo by se vůbec při využívání
systému EKOSOFT stát - vystavení PP neumožňuje zaslat větší
částku, než je faktura.
2. Účtování opravných položek k pohledávkám
Zákony umožňují vytvářet tzv. opravné položky k pohledávkám. Tyto
opravné položky se dělí na dvě skupiny a podle nich také účtují:
558/391 - Tvorba zákonných opravných položek k pohledávkám na základě zákona č. 593/92 Sb.
ve znění 132/95. Opravná položka vytvořená dle těchto předpisů je daňovým výdajem.
559/391 - Ostatní opravná položka k pohledávkám - jde většinou o zápis opravné položky nad
rámec zákonné opravné položky a tyto zápisy jsou vyžadovány auditory pro účely
věrohodného zobrazení majetku.
- Pokud podnik účtuje k jedné faktuře obě opravné položky, je třeba dbát na to,
aby součet opravných položek k jedné pohledávce nepřesáhl celkovou výši pohledávky
- programem není kontrolováno.
V případě obou zápisů je třeba si uvědomit, že i když tyto opravné
položky zaúčtujeme, může nám odběratel tyto faktury zpravidla staršího
data ještě zaplatit. Pokud k této platbě dojde, je v povinnosti
podniku provést stornovací zápisy zúčtování opravných položek
558/391 - mínus částka
559/391 - mínus částka
V systému EKOSOFT byla provedena programová podpora tohoto sledování
přes systém saldokonta. Z tohoto důvodu je nutné provádět zápisy
tvorby opravných položek po jednotlivých fakturách. V programu
měsíční uzávěrky je mechanismus, který provádí porovnání faktur
na účtech pohledávek a na účtu 391. Pokud najde stav, kdy vystavená
faktura v saldokontu není,(je tedy uhražena) a zároveň je na tuto
fakturu vytvořena opravná položka, neumožní provést uzávěrku měsíce
do té doby, než uživatel pořídí zápisy storna zúčtování opravných
položek.
3. Jak postupovat, když podnik zapomene něco zaúčtovat a provede
měsíční účetní uzávěrku
V těchto případech je třeba jak pro účely dopořízení, tak pro účely
zrušení oprav rozeznávat dva stavy:
1) jde o zásah do minulého měsíce - v tomto případě je nejvhodnější
řešit vrácení zpracování režimem S05-M o měsíc zpět.
2) jde o zásah do starších měsíců - toto je možné řešit výhradně
přes servisní program, jehož používání je svěřeno dealerům.
Při zpětných opravách je vždy nutné zajistit uvedení všech datových
souborů, výstupů z podniku (hlášení DPH) do stavu, odpovídajícímu
provedenému zásahu. Při opravách dat servisním systémem jsou
zápisy zajišťovány datem provedené opravy a uchováním původního
zápisu před změnou.
Při každém zásahu zpětně do dat je naprosto nutné po provedené
opravě a následné regeneraci datových souborů provést přearchivování
dat všech měsíců od období, ve kterém byla oprava prováděna.
5. Řešení přijatých záloh - metodický postup
1. Počínaje květnem 2004 se zdaňují přijaté zálohy v době přijetí
platby těchto záloh a to sazbou dodávky, která je předmětem
příslušné zálohy. V případě, že požadujete zaplacení zálohy
na budoucí dodávku, která má předmět daně v základní a ve snížené
sazbě DPH, je nutné také platbu rozdělit na dvě části podle
příslušných položek DPH. Samozřejmě je možné provést také platbu
zálohy na pásmu bez DPH.
2. Vzhledem k pravidlům uvedeným v bodě 1 nelze tedy v systému
uplatňovat pravidlo, že zálohy mohou být předmětem pouze knihy
faktur. Jedna záloha je jedna věta (pouze finančního charakteru)
v knize faktur. V systému musíme ale uchovávat, že požadujeme
zaplatit zálohu na budoucí dodávku např. v částce 10000 v základní
sazbě DPH, 25000 ve snížené sazbě DPH a 5000 na položkách bez
DPH. Zároveň musí systém zabezpečit toto rozlišení pro účely
plateb záloh a násled ného řešení daňového dokladu a toto vše
bez možnosti ovlivnění sazby, respektive pásma DPH obsluhou.
3. V systému je zavedeno pravidlo, že každá záloha (před jejím
zaplacením) musí být zapsána v souboru požadavků na zálohy (neúčtovaná
operativní evidence). V případě požadavků na přijaté zálohy
jde samozřejmě o uchování informací v členění na jednotlivé
sazby DPH (pásma DPH). Tyto požadavky se budou provádět v režimu
"A03-J" - doklady bez účtování. Zápisem každého nového
požadavku na zálohu bude proveden zápis jak do knihy faktur,
tak především do pohybového souboru neúčtovaných dokladů. Tento
soubor zápisů požadovaných záloh je také předmětem komunikací
z vedlejších účetních pracovišť do centrály. Soubor lze vypsat
v režimu "B16". V souvislosti s předáním požadavků
na zálohy z vedlejšího pracoviště program provádí rozšiřování
číselníku dodavatelů a odběratelů na centrálním pracovišti i
IČ těch firem, které jsou předmětem předání požadavků na zálohy.
4. Základem v pořizování tzv. dokladů bez účtování je nutnost návaznosti
na budoucí daňový doklad a zároveň platbu.Zadání na úrovni jednotkové
ceny je prováděno zásadně v jednotkových cenách včetně DPH.Rozdělení
na základ a daň si provádí program sám na základě zvoleného
pásma DPH.
5. Předcházející body 3 a 4 a pravidla komunikací platí také pro
firmy, které využívají programový systém EKOSKLAD.
6. Vzhledem k dalším návaznostem (tvorbě daňového dokladu v době
účtování platby přijaté zálohy) jsou veškeré evidence záloh
číslovány výhradně programově.
7. Základem systému interaktivního charakteru je tzv. saldokonto
záloh. Toto saldokonto má tři stavy dat - prvním jsou údaje
o požadavcích na zálohy, druhou provedené platby záloh a třetí
odpočty záloh na daňových dokladech. Všechny tři části mají
samozřejmě hodnoty v základu daně a DPH. Tento soubor je uchováván
v členění - IČ firmy, číslo měny, rok a číslo zálohy, pásmo
DPH, účet zálohy a doklad platby. Pro rychlou orientaci je tento
soubor také předmětem zobrazení přes novou ikonu "ZA".
8. Platby záloh nelze provádět totožným způsobem jako platby faktur.
U plateb přijatých záloh bude nutné provádět jejich zdaňování
(zapisovat základ daně a daň).
9. Platby záloh je možné provádět v těchto režimech: univerzální
účetní doklad, pokladna a tzv. vedlejší formulář zápisu plateb
v režimu A03-E - platby banka ručně. Zápis platby zálohy je
tedy možné provést výhradně za předpokladu zaevidovaného požadavku
na danou zálohu. Helpem se ukáže stav zápisů záloh v členění
na jednotlivá čísla záloh a pásma DPH. Výběrem (zadáním) zálohy
program přednabízí stav zálohy k platbě. Zaplatit lze také částku
jinou, než na kterou byl proveden požadavek na zálohu. V případě,
že máte u jedné zálohy více pásem DPH, musíte platbu provést
zápisem více vět. Při zápise platby zálohy nelze změnit pásmo
DPH a na základě celkové částky zálohy program vypočítává základ
a daň podle příslušného pásma daně bez možnosti ovlivnění obsluhou.
V případě, že je platba požadované zálohy provedena na více
dokladech, je dále toto saldokonto záloh členěno podle čísel
záloh, pásem a dokladů provedených plateb.
10. Vzhledem k pravidlu, že může odběratel vyžádat daňový doklad
o zaplacení zálohy (bez vlivu na uskutečněný předmět dodávky),
jsou režimy, ve kterých se provádí platby záloh, vybaveny systémem
testování provedených plateb záloh. V případě, že zaplatíte
zálohu, program vytiskne ihned po pořízení daňový doklad na
provedenou platbu zálohy a to s náležitostmi (údaji), které
program částečně vezme z pořízeného požadavku na tuto zálohu.
Zde je tedy vysvětlení, proč před provedenou platbou zálohy
musí být zanesen do systému požadavek na zálohu. Programové
číslování požadavků na zálohy je také důležité z pohledu celistvosti
číselných řad dokladů. V případě plateb záloh vznikají tedy
daňové doklady (jedním číslem dokladu platby můžete provést
více plateb různých záloh). Program vytvoří tolik daňových
dokladů, kolik jste pořídili plateb záloh. Vzniká tak stav
systému, při kterém může vzniknout z jednoho čísla účetního
dokladu více daňových dokladů podle jednotlivých čísel záloh.
Pro tyto účely je třeba zabezpečit seriózní číslování především
výpisů z banky. Systém, kdy všem výpisům z banky dáváte celý
měsíc (případně celý rok) totožné číslo dokladu je n e ž á
d o u c í !!!!!!!
11. Daňový doklad na základě provedené platby přijaté zálohy můžete
zaslat odběrateli samostatně nebo jako přílohu následného dokladu
(faktury atd.), na které je proveden odpočet této zaplacené
zálohy.
12. Poslední částí v systému záloh je provedení odpočtu záloh na
příslušných daňových dokladech (na výstupu ve fakturaci, dodacím
listu a maloprodeji VDD). Jak již bylo dříve uvedeno, nelze
provést odpočet zálohy bez znalosti platby ze strany systému.
Číslo zálohy je ve formulářích před zadáním pásma a částek.
Helpem se vybere příslušná provedená platba zálohy na určitém
pásmu DPH a program přednabídne příslušné hodnoty zaplacené
zálohy k odpočtu na daném dokladu. Přednabízenou částku lze
ovlivnit (zadat menší hodnotu, než je přednabízena). Jedna
a tatáž záloha může být předmětem odpočtu na více dokladech.
13. Při odpočtu záloh program od roku 2008 ještě kontroluje, respektive
nabízí k odpočtům ty zálohy, jejichž sazba daně je totožná
se sazbou DPH v aktuálním období, kdy provádíte příslušný odpočet.
Jsou tak ošetřeny stavy zaplacených a neodúčtovaných záloh
při změně sazby DPH ze strany zákona. Pro řešení těchto zaplacených
a neodúčtovaných záloh při změně sazby DPH je z naší strany
vypracována speciální metodika řešení, která byla poprvé použita
s přechodem z roku 2007 na 2008 při změně z 5% sazby na 9%.
14. Pro zadávání odpočtu zálohy platí v prodejních formulářích
určitá pravidla. Zálohy jsou vždy řešeny v systému základ
daně a daň podle příslušné daňové sazby a to i v případech,
kdy ostatní položky pořizujete v jednotkových cenách včetně
DPH (odpočet zálohy musí navazovat datově na provedené platby).
V prodejních formulářích je zpravidla prodej řešen jednotkovou
prodejní cenou a množstvím (tedy celková cena je vždy předmětem
násobení ceny jednotkové a množství). Toto pravidlo musí být
zabezpečeno také u záloh. V zájmu jednotnosti zpracovávaných
dat na všech podnicích a pracovištích jsme zvolili pravidlo,
že u záloh je vždy jednotková cena 1 a základ odpočtu daně
u zálohy je pořizován do množství (vždy se záporným znaménkem).
Chceme se také tímto pravidlem vyhnout zbytečným nejasnostem
v chápání matematiky. Záloha musí mít zápornou hodnotu.
5. Řešení poskytnutých záloh - metodický postup
1. Úvodní pravidla evidence záloh, jejich systému údržby a zapisování
požadavků na zálohy jsou totožná se systémem přijatých záloh.
2. Evidence poskytnutých záloh se provádí bez rozdělení na základ
a daň. Jde jednoznačně o finanční záležitost.
3. Řešení poskytnutých záloh zůstává i nadále v době poskytnutí
peněz (zaplacení) finanční záležitostí.
4. Následně za platbou může dojít ke dvojí situaci. Od podniků,si
vyžádáte daňový doklad na základě provedené platby a nebudete
mít k dispozici doklad předmětu dodávky.Tento daňový doklad
zúčtujete tak, že si i s účtováním na MD 314 (051, 052,151)
budete nárokovat DPH. Pro tyto účely je vytvořen speciální programový
režim "A03-A-C". V rámci nabídky univerzálního dokladu
je podnabídka " DPH ze zaplacených záloh". Tento režim
je dostupný výhradně na centrálním účetnictví.
5. Pro režim DPH ze zaplacených záloh jsou uplatněna opět jistá
závazná pravidla. Režim čísluje pořízené doklady číselnou řadou
24. Je tedy nutné na tento typ dokladů založit nový pořadač
a upravit vnitřní účetní směrnice v části používaných číselných
řad dokladů. Po zadání datumu (může to být datum vystavení daného
dokladu ze strany dodavatele) program čeká na zadání čísla zálohy.
Helpem jsou nabízeny výhradně zaplacené a žádným daňovým dokladem
neodpočtené poskytnuté zálohy s pásmem DPH 101 (viz. bod 3).
Výběrem čísla zálohy program provede první větou odstornování
zaplacené zálohy účetním zápisem 314 / 395 314 (v případě zahraničních
záloh 314 na účet 395 814). Dále pokračujete zadáním údajů z
příslušného daňového dokladu a to samozřejmě již s výběrem jednotlivých
pásem DPH na vstupu obdobně, jako když zúčtováváte nárok na
DPH v došlé faktuře. Jednotlivé zápisy jsou opět účtovány na
314 / 395 314. Účty 395 314 a 395 814 jsou tedy kontrolním mechanismem
jakýchsi převodů zaplacených záloh na zálohy s vyčleněním základu
a daně. Tím, že jde o účet 395, je zároveň zabezpečena kontrola
vyrovnanosti tohoto zúčtování uzávěrkou. Po ukončení tohoto
formuláře program testuje, zda jste na jednotlivé záloze převedli
celou částku (zda je zůstatek účtu 395 nulový). Pokud tomu tak
není, zápis pořízených vět do deníku se neuskuteční.
6. Poslední částí v systému poskytnutých záloh je opět provedení
odpočtu těchto záloh na dokladech (zpravidla došlé faktuře).
Zde může dojít k dvojí situaci opět podle tohoto, zda jste využili
zúčtování daňového dokladu o poskytnuté záloze popsané v předcházejícím
bodě 5. V případě, že jste tento režim použili, odpočet zálohy
na tomto dokladu bude opět v členění na základ daně a daň. V
případě, že dodávka a daňový doklad na základě poskytnuté zálohy
obdržíte souběžně, lze zúčtování daňového dokladu zálohy popsané
v bodě 5 přeskočit a provést odpočet poskytnuté zálohy s pásmem
101 tj. bez DPH.
7. Při odpočtu záloh program od roku 2008 ještě kontroluje, respektive
nabízí k odpočtům ty zálohy, jejichž sazba daně je totožná se
sazbou DPH v aktuálním období, kdy provádíte příslušný odpočet.
Jsou tak ošetřeny stavy zaplacených a neodúčtovaných záloh při
změně sazby DPH ze strany zákona. Pro řešení těchto zaplacených
a neodúčtovaných záloh při změně sazby DPH je z naší strany
vypracována speciální metodika řešení, která byla poprvé použita
s přechodem z roku 2007 na 2008 při změně z 5% sazby na 9%.
5. Řešení záloh - doplňující informace
Specifickou záležitostí v oblasti záloh je účtování vrácené zaplacené
zálohy. Tato transakce se provádí v režimech, kde se provádějí
platby záloh (univerzál, pokladna, vedl. formulář plateb banka).
Uvedete-li na účtování MD 2xx a D 324 nebo MD 314 a D 2xx zápornou
částku - bude to program chápat jako storno placené zálohy a zápis
v saldokontu záloh bude proveden do části tzv. odpočtu záloh daňovým
dokladem.
6. Vlivy nestandartních zápisů do skladového systému
Skladový systém EKOSOFT pracuje metodou výpočtu průměrných cen,
které jsou naposledy v Každém měsíci propočítávány při měsíční
účetní uzávěrce a touto cenou jsou přepočítávány všechny výdeje
v příslušném měsíci. K problémům dochází v těchto případech kombinací
dat:
V jednom měsíci pořídíte výdej na skladové položce a příjem je
uskutečněn v dalším měsíci s jinou cenou, než byl realizován výdej.
Pokud se tato skladová položka v příštím měsíci dostane v množství
na nulu, je nutné provést likvidaci velkého zbytku Kč na této skladové
položce.
V jednom měsíci zanesete na skladové položce jak příjem tak výdej.
Na konci měsíce je položka nulová. V dalším měsíci na tuto položku
naúčtujete vedlejší náklady na pořízení zásob bez dalšího pohybu
- opět stejný vliv na zůstatek Kč.
Přijímání zásob na jednu skladovou položku ve velice rozdílných
nákupních cenách - opět vede k rozkolísání ceny a možnosti vzniku
velkého zůstatku Kč na skladových položkách.
Především v zemědělských podnicích se setkáváme s chybným postupem
v řešení zpracování vlastních výrobků s následným dalším použitím
např. pro osivo. Chyba se provádí v tom, že podnik provede skladový
převod z jedné položky 123 (např. pšenice) na druhou opět 123 (pšenice
osivo). Tuto pšenici si dá podnik dodavatelsky ošetřit pro účely
osiva a za ošetření dostane fakturu - o její částku provede zvýšení
ceny skladové položky 123/321 (chybný zápis).
Správný postup v těchto případech:
- na úpravu osiva založit zvláštní vnitřní členění,
- výdej osiva ke zpracování naúčtovat výdejkou do spotřeby na
příslušný vnitropodnik,
- faktury za úpravu a veškeré další i podnikové náklady směrovat
na tento vnitropodnik, ze kterého by měla vyjít kalkulace
na jednotku výroby osiva,
- zaúčtování produkce osiva v cenách kalkulace opět s vnitřním
členěním této činnosti.
7. Pořízení faktur bez zápisu dodavatele - odběratele do číselníku
Při pořízení faktury pro nového dodavatele - odběratele program
po zadání IČ nebo názvu provede přesun pořízení ze základního formuláře
faktury do formuláře číselníku dodavatelů - odběratelů. Jde o tyto
formuláře:
- pořízení a evidence došlé faktury, vystavené faktury
- vystavování faktury, maloprodejky VDD
- pořízení dodacího listu,
Po tomto přepnutí máte dvě možnosti dalšího postupu:
1. Chcete daného dodavatele-odběratele přidat do číselníku - pořídíte
pro něj záznam a po zápisu v číselníku program přepne zpět
do základního formuláře faktury.
2. Nechcete zapsat do číselníku - použijete funkční klávesu F8,
případně nezadáte IČ nebo název firmy (podle varianty přístupu
do číselníku). Program se vrátí zpět do základního formuláře
a provedete zadání identifikačních údajů firmy pouze pro účely
tohoto dokladu.