4.1.8.1 Příjemka zásob
Tento formulář pořízení je určen pro podniky, které provádějí tzv.
dvoufázovou likvidaci příjmů zásob. První fáze - příjemka s účtováním
MD skladové účty / DAL 111,131,389. Dříve než program najede do
pořízení, vyžaduje zadání co přijímat formou menu. Je tím zajištěn
u převážné většiny firem rychlejší způsob vlastního pořízení příjmu.
Od verze 8.11.02 je možné zároveň při řešení příjemky realizovat
ihned výdej přijímaných položek. Tato modifikace slouží především
pro ty podniky, které nakupují zásoby přímo na nějakou akci (zakázku,
výrobu atd.) a chtějí mít položkový přehled pohybů zásob i na těchto
položkách. Program tak realizuje jedním pořízením dva doklady-
příjemku i výdejku.
Dříve než začnete používat tento režim, je třeba řádně prostudovat
dokumentaci v části úvodu, která vysvětluje pravidla využívání
skladového systému.
Popis způsobu pořízení a jednotlivých položek
Číslo příjemky - podle nastavení parametru 281 - doplňováno programem
nebo ručně.
Datum - program umožňuje pořizování do dvou období - aktuální a
následující.
Částka - celková částka dokladu, pokud je likvidován více účetními
případy, je zápisem každého případu snižována. Pokud je celková
částka zaúčtována, formulář umožní pořízení dalšího dokladu.
Číslo výdejky - závidí na zvolené variantě pořízení. Pokud je realizován
příjem současně s výdejem zásob, je programové číslování řady výdejek
dáno nastavením parametru číslo 285.
Účet MD - skladové účty.
Účet DAL - 111, 131 nebo 389
Číslo dodávky - klíč, kterým je příjem zásob párován pro účely
saldokonta. Programové zadání nebo ruční pořizování je závislé
na nastavení parametru číslo 012.
IČ (název dle parametru 237) dodavatele - nezávazný údaj. Přesto
jej doporučujeme vyplňovat vzhledem k tomu, že systém výpisů umožňuje
rozbory obchodování podle jednotlivých dodavatelů. Pokud budete
IČ vyplňovat, chování programu je totožné s většinou režimů. Helpem
lze vybírat, nového dodavatele si můžete doplnit do číselníku,
nebo nového dodavatele do číselníku nepořizovat a vyplnit pouze
do příslušné příjemky (náhodný dodavatel).
Sklad a skladová položka jsou závazné údaje tohoto formuláře. Kontaktovat
existující skladovou položku můžete jak přes název položky, tak
přes základní identifikaci. Využijete-li kontakt přes název, je
identifikace samozřejmě přeskočena. Pro zakládání nových skladových
položek je nutné název položky neplnit. V případě, že si nepřejete
tento dvousměrný kontakt na skladové položky, lze kontakt přes
název položky vyřadit nastavením parametru stanice číslo 260.
Vzhledem k tomu, že skladová položka (jak název, tak identifikace)
je svou povahou text, není nutné (především v případech, kdy víme,
že pořizovaná položka existuje) zadávat její celý kód (název nebo
identifikaci). Postačuje zadat z klávesnice např. první dva nebo
více znaků a program nabídne všechny položky, které takto začínají.
Čím přesněji zadáte znaky z klávesnice, tím užší menu skladových
položek vám program nabídne. Konkrétní volba skladové položky se
poté provede najetím na příslušnou položku (většinou šipkou) a
jejím následným výběrem. Při zadání nové, dosud neexistující skladové
položky, program přepíná do matričního souboru skladových položek,
do kterého lze doplnit všechny vámi požadované údaje. Již známá
skladová položka se kontaktuje a pokud potřebujete, je formulář
vybaven tzv. přepínačem do souboru položek. Po zadání čísla 1 program
přepíná do souboru skladových položek na konkrétní položku a máte
možnost provést případné doplnění nebo úpravu údajů. Zastavování
na přepínači do souboru položek je dáno nastavením parametrů. Pokud
program při průchodu tuto položku přeskočí, návratovou šipkou
se na ní dostanete.
V příjmech na sklad je možné provést také zápis bez množství, o
čemž vás program dostatečně informuje. Jde např. o zvýšení ceny
zásob o dopravné atd.
Kč - závazný údaj formuláře. Samozřejmě, že Kč jsou vždy bez DPH.
Procenta rabatu - zadání je možné u účtů 132 v případě, že máte
nastaven podnikový parametr č.023 na sled. rabatu.
Vnitropodnik výdejky - závidí na zvolené variantě pořízení. Pokud
je realizován příjem současně s výdejem zásob, je zadání nebo nezadání
vnitřního členění základním rozlišením toho, zda pro danou větu
uplatňujete příjem i výdej současně. Můžete tak realizovat příjemku
s možností výdejky a výdej pouze na vámi zvolených položkách. Pokud
zadáte vnitropodnik výdejky, program sám doplní účtování strany
MD pro výdejku. U vnitřního člení pro výdejku je v tomto formuláři
provedena výjimka v opravném režimu. U většiny formulářů je číslo
vnitřního členění opravitelná položky, zde není (důledem je zajištění
síťovým zápisů). Chcete-li pořídit příjem s výdejkou, kdy do výdeje
jde pouze část přijímaného množství, rozdělte i příjem dané položky
do více vět podle vámi požadovaného výdeje.
Zápisem věty se provedou zápisy také do všech připojených souborů,
jde především o změny na stavech a obratech účtů, na které bylo
touto větou účtováno a zápis o příjmu na skladovou položku.
POZOR !!!!! NA RUŠENÍ DOKLADŮ KTERÉ JSOU POŘÍZENY - PŘÍJEMKA I
VÝDEJKA SOUČASNĚ. Pokud budete rušit samostatně výdejku - půjde
bez vazby na příjemku. Budete-li rušit příjemku, program zároveň
otestuje, zda s touto příjemkou nesouvisí výdejka. Pokud ano, nabídne
vám ji také ke zrušení.
Cenové korekce existujících příjemek.
Stále někteří děláte velikou chybu, když čekáte s příjmem zásob
na fakturu. Pokud jsou tyto zásoby pro vlastní spotřebu tak není
až tak veliký problém. Jsou-li tyto zásoby přemětem prodeje, velice
často jde o řešení situace:
1. Zásoby přivezete proto, aby byly okamžitě předmětem dalšího
prodeje. Neznáte-li cenu příjmu, jak můžete stanovit vaší
prodejní cenu ?
2. Pokud neznáte cenu příjmu - zpravidla čekáte na fakturu.
Pokud jde o kombinaci u které je výdej (předcházející příjmu)
zároveň s příjmem fakturou v rámci stejného měsíce, opět až
tak o moc nejde.
3. Vydáte-li zásoby v jednom měsíci a příjem je až v následujícím,
je malér s údržbou ceny průměrné na světě a pokud z ceny průměrné
vycházíte pro vaše ceny prodejní, je to ještě o 100 % horší.
Programový režim cenové korekce nabízí řešení těchto problémů s
postupem:
1. Neznáte-li přesnou cenu příjmu, přesto vytvoříte příjemku
s cenou předpokládanou - nenarušíte tak zásadně tvorbu cen
(průměrná i mnohdy vaše fakturační).
2. Po obdržení faktury provedete novým režimem k jednotlivým
položkám původní příjemky cenovou korekci (již pouze v Kč).
Na daný příjem materiálu nebo zboží budou tedy v datech existovat
dvě příjemky. Původní v cenách vašeho odhadu a korekční. S
touto situací si při likvidaci došlé faktury běžně poradíte
(zapíšete příjem přes dvě věty v došlé fatkuře).