4.1.4.4 Evidence vystavených faktur
Základním pravidlem likvidace vystav. faktur je to, že tento režim
vyžaduje kompletní připravenost faktur jak po stránce faktury z
pohledu jejího následného placení, tak především z pohledu jejího
zúčtování. Tímto způsobem zpracování se vynucuje dokladová disciplína
a není možné zaplacení faktury bez znalosti předpisu. Režim je
především určen pro zpracování těch faktur, které nevznikají tímto
programem (jsou pořízeny v jiných účetních systémech, evidence
těch odběratelských dokladů, které nevystavuje odběratel, ale váš
dodavatel, vyúčtování zpracovatelských firem atd.).
Systém pořízení se skládá z několika formulářů, které spolu vzájemně
komunikují, podle pořadí zadávaných hodnot a nastavení parametrů.
Popis způsobu pořízení a jednotlivých položek
Číslo dokladu je programem přidělováno na základě systému číslování
a obsluha do toho nemůže zasahovat. Parametrem č. 236 je možné
nastavit také možnost ručního číslování faktur.
Částka - celková částka faktury - pokud je likvidována více účetními
případy, je zápisem každého případu tato částka snižována. Pokud
je celková částka zaúčtována, je formulář programově uzavřen. Speciální
možností a mnohými podniky využívanou je zadání celkové částky
v nulové hodnotě. Odpočítávacím mechanismem se celková dosud zúčtovaná
částka ukazuje obsluze se zápornou hodnotou. Pokud částka se zápornou
hodnotou dosáhne výše faktury,obsluha zadá ESC a tím je faktura
zúčtována. Do systému včetně knihy faktur je zapsána správná hodnota
celkové částky faktury.
Odběratel - základní mapování číselníku dodavatelů a odběratelů
je podle nastavení parametru č. 237 přes IČ nebo přes název firmy.
Odběratel se kontaktuje podle varianty nastavení v parametrech
č. 237 přes IČ nebo název. Doporučujeme přes IČ. Odběratel je závazný
údaj formuláře, prostřednictvím kterého je kontaktován číselník
odběratelů. Nový odběratel je přímo přidáván do číselníku. Při
přepnutí programem do formuláře odběratelů je třeba zvážit, zda
se jedná o stálého odběratele - pořídit záznam do číselníku, nebo
zda jde o ojedinělý výskyt. V tomto případě je možné buď přes funkční
klávesu F8 nebo nezadáním názvu odběratele provést vrácení do základního
formuláře a identifikační údaje jsou zaneseny pouze do příslušné
faktury. Pokud po zadání odběratele (přímým pořízením z klávesnice
nebo výběrem přes help HP) odběratel v číselníku existuje, všechny
potřebné údaje se doplní do formuláře faktury.Pokud zjistíte, že
je třeba v těchto údajích provést změnu, postupujte tímto způsobem:
- šipkou nahoru se vraťte na položku formuláře odběratel,
odkud je číselník kontaktován
- zde stiskněte funkční klávesu F8 - program přepne do číselníku
na větu tohoto odběratele, kde provedete požadovanou změnu,
- po zapsání věty do číselníku program nové změny doplní také
do této právě pořizované faktury.
DIČ - je základním rozlišujícím klíčem pro různé řešení variant
obchodování. Pokud se DIČ vyplní se zkratkou státu "CZ",
nebo není uvedeno - program chápe tento druh zápisu výhradně jako
obchodování v rámci ČR. Pokud se zadá DIČ se zkratkou státu EU,
jde o obchodování se zeměmi EU. V případě použití zkratky státu
mimo EU jde o obchodování s třetími zeměmi. Podle zadaného DIČ
se program řídí dále nabídkou jednotlivých pásem DPH (v tomto případě
zásadně výstupních).
Účet odběratele - jde o zadání zúčtovacího účtu pro kontakt na
knihu faktur. Zpravidla se programem doplní odběratelský účet z
číselníku odběratelů. Pokud pořizujete fakturu bez kontaktu na
číselník, je třeba tento účet zadat. Program vám nabídne základní
odběratelský účet 311.
Po tomto zadání při prvním zápise na každé faktuře program přeskočí
do formuláře faktury, kde se doplňují běžné údaje pro evidenci
a následnou platbu faktury.
ZÁPIS ÚDAJŮ DO KNIHY FAKTUR:
- první položkou je potvrzení souhlasu pro zápis této faktury
- pokud zadáte 1 - program se vrátí zpět do základního formuláře
a můžete zadání opakovat (především jde o možnost změnit odběratele).
- Párovací číslo - kontakt na číselník bankovních účtů, přes
který se určuje předpokládaná platba. Pokud máte v parametru
systému tento kontakt jednoznačně určen, program jej doplní
sám.
- ostatní údaje faktury jsou programem vyžadovány k vyplnění
podle toho, jak máte nastaveny parametry. Jde především o konstantní
symbol a splatnost.
- Na formuláři faktury jsou barevně odlišeny ty položky, na které
program za určitých parametrů pouští.
Po návratu do základního formuláře faktury se již řeší účetní část
faktury.
Název operace - jde především o textaci k danému účetnímu zápisu.
U tohoto názvu máte několik možností zadání:
1. Název operace nevyplníte - nebude zanesen do účetního deníku
- nedoporučujeme.
2. Název operace napíšete z klávesnice.
3. Použijete číselník názvů účetních operací, který lze kontaktovat
přes help (na celý číselník, nebo postupným výběrem). Číselník
tzv. doplňujících textů účetních operací lze také interaktivně
při pořizování aktualizovat a rozšiřovat přes ikonu "PN".
V případě že budete tuto interaktivní aktualizaci provádět
z formuláře pořízení, je třeba dbát na to, aby přidání do
číselníku přes ikonu PN bylo provedeno dříve, než v daném
formuláři zadáte název účetní operace.
Pokud použijete název účetní operace přes tento číselník,
v režimu vystav. faktur se samozřejmě pro účtování přebírá pouze
strana DAL a help na tomto číselníku ukazuje pouze účetní operace
buď bez účtování, nebo s takovým účtováním, které odpovídá nastavené
výběrové podmínce účtů, kterou program ukazuje před vstupem do
pořízení.
Účet strany DAL - pořizovaný, nebo je doplněn z předcházejícího
číselníku. Pokud potřebujete, je možné interaktivně provést rozšíření
souboru účtů (účtové osnovy) - samozřejmě za předpokladu, že to
má dané pracoviště umožněno.
Vnitřní členění se vyplňuje u účtů 500-699 a člení tak náklady
a výnosy pro vnitropodnikové účely. Také vnitropodnikový číselník
lze přímo z pořízení rozšiřovat za pomoci číselníku přes ikonu
"VN".
Název účetní operace, účtování strany Dal, vnitřní členění a případně
pásmo DPH lze také plnit formou nabídky těchto položek z číselníku
dodavatelů a odběratelů. Uložení těchto položek v číselníku dodavatelů
a odběratelů je vhodné především u těch firem, kterým evidujete
pravidelně faktury se stejným obsahem. Tato pomocná funkce čísleníku
lze plnit také interaktivně při zpracování evidence vystavené faktury
přes ikonu UC-VF v horním rámečku systému.
Jakostní třída je možná zadat při nastavení parametru číslo 015
na využívání.
Položka realizace - slouží k identifikaci věty prodejů pro realizační
výstupy - deník a rozbor realizace.
Číslo zálohy - je nutné vyplnit při systému odpočtu záloh v případech
účtování Dal 324. Číslo zálohy lze vybírat helpem, nelze pořídit
jiné číslo zálohy, než která je zaevidována v systému a zaplacena.
Po zadání čísla zálohy se celková částka zaplacené zálohy (případně
zbývající částka) přednabídne v kolonce množství. Hodnota odpočtu
zálohy nesmí převýšit platbu.
Kusy - možnost naplnění se řídí nastavením v parametru číslo 220.
Množství - je doplňující údaj pořizované věty.
Pásmo DPH a Kč DPH vyplývají z pravidel evidence systému. Kč DPH
program spočítá podle zvoleného pásma a umožní provést změnu na
takovou hodnotu, která je na faktuře. Po zadání částky DPH program
ukáže účtování DPH a nabídne obsluze, zda tuto větu zapsat.
Zápisem věty se provedou zápisy také do všech připojených souborů.
Jde především o změny na stavech a obratech účtů, na které bylo
touto větou účtováno, zápis celkové částky do knihy faktur a zápis
o odpočtu zálohy v případě účtování na Dal 324.
Změna identifikačních údajů faktur:
Tímto režimem je možné měnit u faktur tzv. neúčetní údaje, např.
- účet u banky, sm. kód, variabilní symbol.
Aktualizace skupin u faktur:
Tento režim využívá číselník skupin faktur z režimu A01-P. Za pomoci
tohoto číselníku můžete provádět rozlišování nezaplacených faktur
podle vámi zvoleného členění. Doporučujeme např. podle způsobů
vymáhání starých pohledávek atd. Doplněním k nezaplaceným fakturám
skupiny v tomto režimu poté můžete využívat výpisů faktur tříděných
podle vámi požadovaných skupin v režimu B05-B-N - výpis skupin
nezaplacených faktur.
Opakované pořízení po zrušení:
Pokud v servisním systému provedete zrušení vystav. faktury, záznam
o tom se zanese do souboru zrušených dokladů. Najetím do pořízení
přes tento režim vám nabídne seznam zrušených dokladů a můžete
opakovat zadání s využitím čísla zrušeného dokladu.
Upomínky na nezaplacené faktury:
Dříve, než začnete využívat tisku upomínek na nezaplacené faktury,
doporučujeme provést kontrolu nastavení formulace pro tisk upomínek
v režimu P08 - Parametry upomínek. Zde máte možnost přizpůsobení
textu, který je psán na upomínky podle vašich potřeb a to česky,
německy, anglicky.
Vlastní program začíná tím, že od vás vyžaduje zadání hranice splatnosti,
přes kterou vybírá faktury na upomínky. Zadáním hranice program
vybere pro upomínky faktury se splatností s datem nižším a rovným
datumu zadání.
Po výběru firmy nabídne ke kontrole adresu pro zaslání upomínky
a o zaslané upomínce provede záznam do příslušné faktury. V režimu
výpisu nezaplacených faktur - poslední sloupec, máte možnost získávat
informace o počtu zaslaných upomínek ke každé faktuře. Pokud budete
chtít nahlížet do seznamu, kdy jste komu zaslali určitou upomínku,
využijte programového režimu A07, nebo B12.
Rozšíření faktur bez účtování (starých):
Tento režim je standartně zavřen. Pro podniky, které se systémem
nezačínají je bezpředmětný. Podniky začínající jsou zpravidla v
určité časové tísni. Z minulého roku nemají pořízen seznam nezaplacených
faktur a potřebují zpracovávat data roku nového. Tímto režimem,který
lze otevřít podnikovým parametrem č. 026, můžete na základě průběžně
prováděných plateb starých faktur dopořizovat faktury do systému.
Dopořízením v tomto režimu je program zároveň přidává do počátečního
saldokonta.
Režim je určen výhradně pro podnikatelské podvojné účetnictví.
Převodní příkazy na dobropisy:
Jde o obdobný systém jako u běžných převodních příkazů. Jediným
problémem je, že se běžně u vystavených faktur neukládá do knihy
faktur číslo bankovního spojení. Proto program před tiskem PP na
dobropisy provádí párování na číselník odběratelů nebo firem, odkud
tyto informace získává. V případě, že budete používat PP na dobropisy,
překontrolujte si bankovní číslo účtu v číselníku.
Příkazy na inkasa:
Příkazy na inkasa nejsou běžnou záležitostí obchodních vztahů.
Z tohoto důvodu je tento režim chráněn parametrem číslo 020. Pokud
si otevřete možnost vytváření inkasních příkazů, je nutné dále
do programu upřesnit, pro které podniky se může tento způsob inkasování
provádět (na základě smluv). Proto je zde režim na pořízení seznamu
odběratelů pro inkasa. Program v tomto režimu nabídne k označení
ty podniky, které mají v datech nějakou nezaplacenou vystavenou
fakturu a zároveň mají tyto firmy v číselníku odběratelů zadán
bankovní účet. K označení firem program vyžaduje dopsat název a
adresu banky.
Po upřesnění podniků můžete běžně pro tyto podniky vystavovat inkasní
příkazy a provádět výpisy faktur pro možné vystavení inkasních
příkazů.