4.2.1 Příjemky


S11 - Příjemka celkovou cenou stránková S12 - Příjemka celkovou cenou řádková S13 - Příjemka jednotkovou cenou stránková S14 - Příjemka jednotkovou cenou řádková

Hlavička pro pořízení příjemky je zcela totožná jak pro pořízení stránkové, tak řádkové. Rozdíl je pouze v tom, že ve formuláři stránkovém (S11 a S13) lze řešit také příjem za hotové včetně řešení DPH na vstupu. Na úrovni hlavičky se tedy určuje druh pohybu pro příjem (důležité je zpřístupnit pro jednotkové stanice pouze potřebné druhy pohybu - ve správě systému).

Příjemky jednotkovou cenou (S13 a S14) jsou určeny pro případy, kdy na úrovni jednotlivých položek na vstupním dokladu nemáte vypočítánu celkovou cenu položky ale znáte pouze jednotkovou.

Hlavička pořízení těchto příjemek se odchyluje pouze tím, že v této variantě není možné realizovat započtení slev a vedlejších nákladů. Tedy reakce na parametr 122 - předzadání příjmu.

Výhodou řádkových příjemek (S12 a S14) je to, že položky příjemky jsou pořizovány v tzv. řádkovém editoru - na obrazovce vidíte předcházející zapsané položky.

Formulář příjemky z hlediska pořizování ovlivňují tyto parametry:
1. Volba přístupu k souboru firem a souboru položek (101, 102)
2. Právo obsluhy upravovat fakturační ceny položek (156)
3. Závaznost balení (140)
4. Využívání výpočtu fakturační ceny z ceny průměrné přes procenta přirážky (025)
5. Použití cenových hladin (023) a průběžné změny cenových hladin (024)
6. Využití tzv. předzadání příjmu (122)
7. Používání aktivace vlastní činnosti při příjmu (123)

Specifické řešení příjmu je připraveno u nejvíce používaného druhu pohybu 01 - Příjemkou. U této formy příjmu jsou možné dva způsoby zadání celkové částky dokladu (příjemky) podle nastavení v parametru 122:

1. Běžný (přednastavený) způsob příjmu - celková částka dokladu se zadává ve formuláři hlavičky a každou zapsanou větou příjmu program z této částky odpočítává do nuly. Pokud zadáte celkovou částku dokladu a formulář pořízení položek ukončíte klávesou ESC dříve, než je celková částka dokladu zlikvidována, je samozřejmě zapsána příjmem pouze část celkové sumy.
Při zadání hlavičky dokladu je možné také zadat celkovou částku dokladu ve výši 0 CZK. V tomto případě program také provádí odčítání celkové částky a každou zapsanou větou tedy ukazuje celkovou částku dokladu se záporným znaménkem. Tento způsob je vhodný využívat např. při zadávání produkce, aktivace a ostatních příjmů mimo druhu pohybu 1 - příjem příjemkou.

2. Předzadání částek dokladu - tento způsob příjmu je vhodný parametrem 122 nastavit v tom případě, kdy se velice často setkáváte s příjmovými doklady, kde je na konci dokladu propočtena celková sleva, naúčtováno balné, dopravné atd. Vše samozřejmě bez jakéhokoli odkazu na cenu jednotlivých položek včetně slev a vedlejších nákladů na pořízení zásob.
V případě využití této varianty program umožní v rámci hlavičky obsluze zadat celkovou částku dokladu bez DPH, kolik činí na dokladu slevy a vedlejší náklady (doprava, balné atd.). Na základě tohoto zadání si program propočte koeficient, který používá pro následné pořizování příjmu jednotlivých položek
- Celková částka dokladu je v příjemce již dosazena programem a odpovídá stavu dokladu tak, jako by neobsahoval žádné slevy ani vedlejší náklady.
- Obsluha zadává do formuláře ceny tak, jak jsou na dokladu, tedy bez zápočtu slev a vedlejších nákladů u jednotlivých položek.
- Po zlikvidování celkové částky dokladu program provede přepočítání dokladu podle zjištěných koeficientů. Následný tištěný a zaúčtovaný doklad již odpovídá cenám se zápočtem slev a vedlejších nákladů na pořízení zásob.
- Pokud v této variantě příjmu ukončíte formulář dříve než je zlikvidována celková částka dokladu, program to v případě zbývající částky dokladu +- 10 CZK chápe jako zaokrouhlovací rozdíl a připočítá jej k položce příjemky s nejvyšší hodnotou. Této vlastnosti můžete samozřejmě využívat.

Zvláštní charakter příjmu má také druh pohybu 4, t.j. příjem za hotové. Po stránce zadávání celkové částky dokladu je totožný s běžnou formou příjemky. Umožňuje podle formy zadání částky likvidovat jak malé daňové doklady, kdy se zadává celková částka včetně DPH a program provede rozpočítávání na základ a daň, tak velký daňový doklad, kdy obsluha zadá základ daně, daňovou sazbu a částku daně.

V obou případech je nutné zadat též pásmo daně z přidané hodnoty (help na číselník).

Položky formuláře hlavičky pořízení příjmu:

Číslo dokladu - je programem přidělováno, v rámci vstupu do formuláře je bez možnosti úpravy.

Číslo dodávky - závazný údaj u druhu pohybu 1, jeho vyplnění závisí na parametru 030. Ve většině případů se číslo dodávky rovná číslu dokladu a program to provádí sám. Číslo dodávky je údaj, přes který je v účetnictví prováděna v saldokontu kontrola příjmu v Ekoskladu na fakturu. Pro správné vztahy mezi Ekoskladem a účetnictvím je nutné správně upravit oběh dokladů v podniku. Každá příjemka druhem pohybu 1 by měla být vytištěna s kopií. Po obdržení faktury doporučujeme tento postup:
1. Nezaúčtovat v účetnictví bez odsouhlasení příjmu ze strany Ekoskladu.
2. Po odsouhlasení v Ekoskladu k této faktuře doložit příslušnou příjemku (příjemky).
3. Zaúčtovat v účetnictví s respektováním pravidel čísla dodávky.

Datum - programem je prováděna kontrola na zpracovávané období, případně měsíc o jeden vyšší. Programem je tedy možno zpracovávat doklady bez vlivu na měsíční závěrku do dvou měsíců.

Celková částka dokladu je programem zadávána výhradně u druhů pohybu 1 a 4.

Aktivace vlastních nákladů celkovou částkou za doklad se může využívat také pouze u druhu pohybu 1 a 4 - po otevření parametrem 123. Využívat tuto částku je možné v případech, kdy k cenám zásob chcete připočítávat např. vlastní dopravu atd. Účetnicky se to promítne jako aktivace, tedy na účtovou skupinu 62. Na základě zadané celkové částky za doklad je programově poměrnou částí rozdělována k jednotlivým položkám v rámci dokladu. V pohybovém souboru se generují další věty s druhem pohybu 6.

Dodavatel - viz popis z části základů zpracování dat.
U druhů pohybu 3, 6, 7, 10 a 21 se dodavatel nezadává, program sám doplňuje identifikaci firmy.
Pokud se na úrovni firmy neprovede její zadání, program umožní tvorbu příjemky také bez zadání dodavatele a to i u druhu pohybu 1 a 4.
Pokud potřebujete doklady příjmů vybavovat vámi specifikovanou textací, je to možné v režimu S42-06. Toto zadání doplňujících textů je možné definovat v tomto vstupu jako: nepoužívané (žádné), stálé nebo proměnné.

Formulář položek příjemky - popis jednotlivých údajů:

Položka - podle zvoleného přístupu k souboru položek je možné použít help jak kompletní, tak formou postupné dominance podle počátečních hodnot. Pokud je zadána nová položka, program vyžaduje zadání identifikace položky a názvu. Po zadání přepíná do matričního souboru, kde se zadávají ostatní hodnoty položky. POZOR - na této položce jsou prováděny kontroly mezi typem položky a pohybem. Jde především o vazbu vlastních výrobků na druh pohybu produkce.
Pokud víte, že položka v systému existuje, znáte jakoukoli další identifikaci mimo té, přes kterou je právě řešen přístup do souboru a help, můžete využít tzv. vyhledávací formulář. Do tohoto formuláře se dostanete nezadáním položky, tedy Entrem na úrovni položky. Zde je možné vstoupit přes klávesu HOME do výběrového režimu a hledat položku podle jakékoli z identifikací matričního souboru (název, doplňující název, sklad, cena, množství atd.). Využití tohoto výběrového režimu je řízeno parametrem 141.

Sklad - údaj dle podnikového číselníku - závazný pro zadání nových položek. U existujících je tato položka přeskakována.

Přepínač do matričního souboru položek - využívání je dáno nastavením v parametru 142. Pokud je nastaveno využívání tohoto přepínače (přednastaveno), program zde u existujících položek zastaví a přepínačem 1 můžete vstoupit do matričního souboru položek. Této funkce je možné využít jak pro pouhý náhled do matričního souboru, tak pro provedení změn tzv. nezávazných hodnot. Pokud provedete toto přepnutí, návratem do základního formuláře se kurzor vrátí zpět na identifikaci položky z toho důvodu, aby se případné provedené změny matričního souboru promítly již do tohoto zápisu.

Pásmo DPH - dle číselníku P12. Ovlivnitelné pouze pro příjem v hotovosti, DP 4. Obsluha tím zadává přesné začlenění nákupu pro účely přiznání k dani z přidané hodnoty.

Procenta DPH - přebírána z matričního souboru dané položky. Mimo druhu pohybu 4 (příjem za hotové) mají informativní charakter pro obsluhu. U DP 4 se touto sazbou DPH řídí výpočet DPH.

Počet balení - na balení se program zastavuje výhradně u těch položek, které mají v matričním souboru balení zadáno. Algoritmus výpočtu je uveden u popisu údajů položek (C11).

Množství - je možné přijímat na položky i bez množství pro možnost zvyšování cen o vedlejší náklady pořízení materiálu a zboží. Toto neplatí pro nově založené položky a produkci vlastních výrobků.

Cena celkem s DPH - je možná zadat výhradně u typu příjmu za hotové a znamená cenu včetně daně pro likvidaci zjednodušeného daňového dokladu přes koeficient DPH. V případě, že se u druhu pohybu 4 (příjem za hotové) tato cena nezadá, program předpokládá likvidaci běžného daňového dokladu a následně vyžaduje zadání částky bez daně a daň.

V případě, že na daném pracovišti se provádí také správa fakturačních cen (viz nastavení parametru 156), program po zadání množství a částky propočítává průměrnou cenu nákupu, kontroluje ji na povolenou toleranci rabatu vůči základní fakturační ceně a přepíná do cenové části matričního souboru na možnou aktualizaci. Aktualizace fakturačních cen se řídí těmito pravidly:
1. Fakturační cena - je možná získat těmito způsoby:
- zadáním jednotkové ceny bez DPH
- zadáním jednotkové ceny včetně DPH
- zadáním % přirážky k průměrné ceně nákupu
- zadáním % přirážky k průměrné ceně položky
Zadání cen se respektuje přesně v daném pořadí.
2. Pokud se fakturační cena získá jedním z uvedených způsobů, ostatní hodnoty jsou vždy programem dopočítány.
3. Pokud chcete provést propočet fakturační ceny na základě % přirážky k ceně právě prováděného nákupu a máte z předcházejícího pořizování nasazeny ceny, je nutné jednotkovou cenu bez DPH i včetně DPH znulovat a poté se dostanete na možnost zadání % přirážky k ceně právě prováděného nákupu. Po zadání přirážky jsou programově opět propočteny všechny cenové hodnoty matričního souboru.
4. Na fakturační ceny v cenových hladinách 1 - 3 vás program pustí na základě nastavení parametru 023 - využívání cenových hladin.

Zápisem každé jednotlivé věty příjmu (včetně nových položek) je nový stav okamžitě dostupný ostatním stanicím v systému. Zápisy příjmu na sklad přímo aktualizují dva stavy matričního souboru položek, a to podle data prováděného zápisu - datum v aktuálním období (např. 10.12) nebo v následujícím (11.12).

1. Aktuální stav matričního souboru a aktuální průměrnou cenu položky - bez ohledu na stav období.
2. Účetní stav matričního souboru a účetní průměrnou cenu položky v případě, že jde o zápis do aktuálního účetního období - v našem případě 10.12.

Tyto dvojí stavy a ceny zásob jsou dále využívány ve výpisech a především v pořízení výdejů zásob.

Po ukončení formuláře příjmu máte možnost tisknout doklad nebo opakovaně vstoupit do příjmu, aktualizovat položky, případně provádět tzv. dočasné odložení dokladu.

Odložení nedokončeného dokladu je režim, který umožní opustit např. rozpořízený doklad příjmu, pořídit zákazníkovi fakturu a při opětovném najetí do příjmu program ohlásí stav rozpořízeného dokladu a sám najede s údaji tohoto předtím opuštěného dokladu.

Zvláštním režimem příjemky je příjem s okamžitým odpisem položek na zakázku (režim S12A). Kromě příjemky se automaticky při zapsání dokladu zapíše i výdejka na zakázku (nebo více zakázek). Lze pořídit k některým položkám i nulovou zakázku (tím se režim neliší od běžné příjemky).

Zcela obdobný je režim S12B. Místo zakázky jde o okamžitý odpis na vnitropodnik.