4.2.1 Příjemky
S11 - Příjemka celkovou cenou stránková S12 - Příjemka celkovou
cenou řádková S13 - Příjemka jednotkovou cenou stránková S14 -
Příjemka jednotkovou cenou řádková
Hlavička pro pořízení příjemky je zcela totožná jak pro pořízení
stránkové, tak řádkové. Rozdíl je pouze v tom, že ve formuláři
stránkovém (S11 a S13) lze řešit také příjem za hotové včetně řešení
DPH na vstupu. Na úrovni hlavičky se tedy určuje druh pohybu pro
příjem (důležité je zpřístupnit pro jednotkové stanice pouze potřebné
druhy pohybu - ve správě systému).
Příjemky jednotkovou cenou (S13 a S14) jsou určeny pro případy,
kdy na úrovni jednotlivých položek na vstupním dokladu nemáte vypočítánu
celkovou cenu položky ale znáte pouze jednotkovou.
Hlavička pořízení těchto příjemek se odchyluje pouze tím, že v
této variantě není možné realizovat započtení slev a vedlejších
nákladů. Tedy reakce na parametr 122 - předzadání příjmu.
Výhodou řádkových příjemek (S12 a S14) je to, že položky příjemky
jsou pořizovány v tzv. řádkovém editoru - na obrazovce vidíte předcházející
zapsané položky.
Formulář příjemky z hlediska pořizování ovlivňují tyto parametry:
1. Volba přístupu k souboru firem a souboru položek (101, 102)
2. Právo obsluhy upravovat fakturační ceny položek (156)
3. Závaznost balení (140)
4. Využívání výpočtu fakturační ceny z ceny průměrné přes procenta
přirážky (025)
5. Použití cenových hladin (023) a průběžné změny cenových hladin
(024)
6. Využití tzv. předzadání příjmu (122)
7. Používání aktivace vlastní činnosti při příjmu (123)
Specifické řešení příjmu je připraveno u nejvíce používaného druhu
pohybu 01 - Příjemkou. U této formy příjmu jsou možné dva způsoby
zadání celkové částky dokladu (příjemky) podle nastavení v parametru
122:
1. Běžný (přednastavený) způsob příjmu - celková částka dokladu
se zadává ve formuláři hlavičky a každou zapsanou větou příjmu
program z této částky odpočítává do nuly. Pokud zadáte celkovou
částku dokladu a formulář pořízení položek ukončíte klávesou
ESC dříve, než je celková částka dokladu zlikvidována, je
samozřejmě zapsána příjmem pouze část celkové sumy.
Při zadání hlavičky dokladu je možné také zadat celkovou částku
dokladu ve výši 0 CZK. V tomto případě program také provádí
odčítání celkové částky a každou zapsanou větou tedy ukazuje
celkovou částku dokladu se záporným znaménkem. Tento způsob
je vhodný využívat např. při zadávání produkce, aktivace a
ostatních příjmů mimo druhu pohybu 1 - příjem příjemkou.
2. Předzadání částek dokladu - tento způsob příjmu je vhodný
parametrem 122 nastavit v tom případě, kdy se velice často
setkáváte s příjmovými doklady, kde je na konci dokladu propočtena
celková sleva, naúčtováno balné, dopravné atd. Vše samozřejmě
bez jakéhokoli odkazu na cenu jednotlivých položek včetně
slev a vedlejších nákladů na pořízení zásob.
V případě využití této varianty program umožní v rámci hlavičky
obsluze zadat celkovou částku dokladu bez DPH, kolik činí
na dokladu slevy a vedlejší náklady (doprava, balné atd.).
Na základě tohoto zadání si program propočte koeficient, který
používá pro následné pořizování příjmu jednotlivých položek
- Celková částka dokladu je v příjemce již dosazena programem
a odpovídá stavu dokladu tak, jako by neobsahoval žádné
slevy ani vedlejší náklady.
- Obsluha zadává do formuláře ceny tak, jak jsou na dokladu,
tedy bez zápočtu slev a vedlejších nákladů u jednotlivých
položek.
- Po zlikvidování celkové částky dokladu program provede přepočítání
dokladu podle zjištěných koeficientů. Následný tištěný a
zaúčtovaný doklad již odpovídá cenám se zápočtem slev a
vedlejších nákladů na pořízení zásob.
- Pokud v této variantě příjmu ukončíte formulář dříve než
je zlikvidována celková částka dokladu, program to v případě
zbývající částky dokladu +- 10 CZK chápe jako zaokrouhlovací
rozdíl a připočítá jej k položce příjemky s nejvyšší hodnotou.
Této vlastnosti můžete samozřejmě využívat.
Zvláštní charakter příjmu má také druh pohybu 4, t.j. příjem za
hotové. Po stránce zadávání celkové částky dokladu je totožný s
běžnou formou příjemky. Umožňuje podle formy zadání částky likvidovat
jak malé daňové doklady, kdy se zadává celková částka včetně DPH
a program provede rozpočítávání na základ a daň, tak velký daňový
doklad, kdy obsluha zadá základ daně, daňovou sazbu a částku daně.
V obou případech je nutné zadat též pásmo daně z přidané hodnoty
(help na číselník).
Položky formuláře hlavičky pořízení příjmu:
Číslo dokladu - je programem přidělováno, v rámci vstupu do formuláře
je bez možnosti úpravy.
Číslo dodávky - závazný údaj u druhu pohybu 1, jeho vyplnění závisí
na parametru 030. Ve většině případů se číslo dodávky rovná číslu
dokladu a program to provádí sám. Číslo dodávky je údaj, přes který
je v účetnictví prováděna v saldokontu kontrola příjmu v Ekoskladu
na fakturu. Pro správné vztahy mezi Ekoskladem a účetnictvím je
nutné správně upravit oběh dokladů v podniku. Každá příjemka druhem
pohybu 1 by měla být vytištěna s kopií. Po obdržení faktury doporučujeme
tento postup:
1. Nezaúčtovat v účetnictví bez odsouhlasení příjmu ze strany
Ekoskladu.
2. Po odsouhlasení v Ekoskladu k této faktuře doložit příslušnou
příjemku (příjemky).
3. Zaúčtovat v účetnictví s respektováním pravidel čísla dodávky.
Datum - programem je prováděna kontrola na zpracovávané období,
případně měsíc o jeden vyšší. Programem je tedy možno zpracovávat
doklady bez vlivu na měsíční závěrku do dvou měsíců.
Celková částka dokladu je programem zadávána výhradně u druhů pohybu
1 a 4.
Aktivace vlastních nákladů celkovou částkou za doklad se může využívat
také pouze u druhu pohybu 1 a 4 - po otevření parametrem 123. Využívat
tuto částku je možné v případech, kdy k cenám zásob chcete připočítávat
např. vlastní dopravu atd. Účetnicky se to promítne jako aktivace,
tedy na účtovou skupinu 62. Na základě zadané celkové částky za
doklad je programově poměrnou částí rozdělována k jednotlivým položkám
v rámci dokladu. V pohybovém souboru se generují další věty s druhem
pohybu 6.
Dodavatel - viz popis z části základů zpracování dat.
U druhů pohybu 3, 6, 7, 10 a 21 se dodavatel nezadává, program
sám doplňuje identifikaci firmy.
Pokud se na úrovni firmy neprovede její zadání, program umožní
tvorbu příjemky také bez zadání dodavatele a to i u druhu pohybu
1 a 4.
Pokud potřebujete doklady příjmů vybavovat vámi specifikovanou
textací, je to možné v režimu S42-06. Toto zadání doplňujících
textů je možné definovat v tomto vstupu jako: nepoužívané (žádné),
stálé nebo proměnné.
Formulář položek příjemky - popis jednotlivých údajů:
Položka - podle zvoleného přístupu k souboru položek je možné použít
help jak kompletní, tak formou postupné dominance podle počátečních
hodnot. Pokud je zadána nová položka, program vyžaduje zadání identifikace
položky a názvu. Po zadání přepíná do matričního souboru, kde se
zadávají ostatní hodnoty položky. POZOR - na této položce jsou
prováděny kontroly mezi typem položky a pohybem. Jde především
o vazbu vlastních výrobků na druh pohybu produkce.
Pokud víte, že položka v systému existuje, znáte jakoukoli další
identifikaci mimo té, přes kterou je právě řešen přístup do souboru
a help, můžete využít tzv. vyhledávací formulář. Do tohoto formuláře
se dostanete nezadáním položky, tedy Entrem na úrovni položky.
Zde je možné vstoupit přes klávesu HOME do výběrového režimu a
hledat položku podle jakékoli z identifikací matričního souboru
(název, doplňující název, sklad, cena, množství atd.). Využití
tohoto výběrového režimu je řízeno parametrem 141.
Sklad - údaj dle podnikového číselníku - závazný pro zadání nových
položek. U existujících je tato položka přeskakována.
Přepínač do matričního souboru položek - využívání je dáno nastavením
v parametru 142. Pokud je nastaveno využívání tohoto přepínače
(přednastaveno), program zde u existujících položek zastaví a přepínačem
1 můžete vstoupit do matričního souboru položek. Této funkce je
možné využít jak pro pouhý náhled do matričního souboru, tak pro
provedení změn tzv. nezávazných hodnot. Pokud provedete toto přepnutí,
návratem do základního formuláře se kurzor vrátí zpět na identifikaci
položky z toho důvodu, aby se případné provedené změny matričního
souboru promítly již do tohoto zápisu.
Pásmo DPH - dle číselníku P12. Ovlivnitelné pouze pro příjem v
hotovosti, DP 4. Obsluha tím zadává přesné začlenění nákupu pro
účely přiznání k dani z přidané hodnoty.
Procenta DPH - přebírána z matričního souboru dané položky. Mimo
druhu pohybu 4 (příjem za hotové) mají informativní charakter pro
obsluhu. U DP 4 se touto sazbou DPH řídí výpočet DPH.
Počet balení - na balení se program zastavuje výhradně u těch položek,
které mají v matričním souboru balení zadáno. Algoritmus výpočtu
je uveden u popisu údajů položek (C11).
Množství - je možné přijímat na položky i bez množství pro možnost
zvyšování cen o vedlejší náklady pořízení materiálu a zboží. Toto
neplatí pro nově založené položky a produkci vlastních výrobků.
Cena celkem s DPH - je možná zadat výhradně u typu příjmu za hotové
a znamená cenu včetně daně pro likvidaci zjednodušeného daňového
dokladu přes koeficient DPH. V případě, že se u druhu pohybu 4
(příjem za hotové) tato cena nezadá, program předpokládá likvidaci
běžného daňového dokladu a následně vyžaduje zadání částky bez
daně a daň.
V případě, že na daném pracovišti se provádí také správa fakturačních
cen (viz nastavení parametru 156), program po zadání množství
a částky propočítává průměrnou cenu nákupu, kontroluje ji na povolenou
toleranci rabatu vůči základní fakturační ceně a přepíná do cenové
části matričního souboru na možnou aktualizaci. Aktualizace fakturačních
cen se řídí těmito pravidly:
1. Fakturační cena - je možná získat těmito způsoby:
- zadáním jednotkové ceny bez DPH
- zadáním jednotkové ceny včetně DPH
- zadáním % přirážky k průměrné ceně nákupu
- zadáním % přirážky k průměrné ceně položky
Zadání cen se respektuje přesně v daném pořadí.
2. Pokud se fakturační cena získá jedním z uvedených způsobů,
ostatní hodnoty jsou vždy programem dopočítány.
3. Pokud chcete provést propočet fakturační ceny na základě
% přirážky k ceně právě prováděného nákupu a máte z předcházejícího
pořizování nasazeny ceny, je nutné jednotkovou cenu bez DPH
i včetně DPH znulovat a poté se dostanete na možnost zadání
% přirážky k ceně právě prováděného nákupu. Po zadání přirážky
jsou programově opět propočteny všechny cenové hodnoty matričního
souboru.
4. Na fakturační ceny v cenových hladinách 1 - 3 vás program
pustí na základě nastavení parametru 023 - využívání cenových
hladin.
Zápisem každé jednotlivé věty příjmu (včetně nových položek) je
nový stav okamžitě dostupný ostatním stanicím v systému. Zápisy
příjmu na sklad přímo aktualizují dva stavy matričního souboru
položek, a to podle data prováděného zápisu - datum v aktuálním
období (např. 10.12) nebo v následujícím (11.12).
1. Aktuální stav matričního souboru a aktuální průměrnou
cenu položky - bez ohledu na stav období.
2. Účetní stav matričního souboru a účetní průměrnou cenu položky
v případě, že jde o zápis do aktuálního účetního období -
v našem případě 10.12.
Tyto dvojí stavy a ceny zásob jsou dále využívány ve výpisech a
především v pořízení výdejů zásob.
Po ukončení formuláře příjmu máte možnost tisknout doklad nebo
opakovaně vstoupit do příjmu, aktualizovat položky, případně provádět
tzv. dočasné odložení dokladu.
Odložení nedokončeného dokladu je režim, který umožní opustit např.
rozpořízený doklad příjmu, pořídit zákazníkovi fakturu a při opětovném
najetí do příjmu program ohlásí stav rozpořízeného dokladu a sám
najede s údaji tohoto předtím opuštěného dokladu.
Zvláštním režimem příjemky je příjem s okamžitým odpisem položek
na zakázku (režim S12A). Kromě příjemky se automaticky při zapsání
dokladu zapíše i výdejka na zakázku (nebo více zakázek). Lze pořídit
k některým položkám i nulovou zakázku (tím se režim neliší od běžné
příjemky).
Zcela obdobný je režim S12B. Místo zakázky jde o okamžitý odpis
na vnitropodnik.